Krajowy Rejestr Długów – co to za instytucja?

Krajowy Rejestr Długów – co to za instytucja?

21 kwietnia, 2022 Wyłączono przez Maciej Sikora

Krajowy Rejestr Długów jest jednym z biur informacji gospodarczej działającym na terenie naszego kraju.  Krajowy Rejestr Długów jest najdłużej funkcjonującym biurem i może pochwalić się największą bazą informacji gospodarczych. KRD swoją działalność rozpoczęło 7 sierpnia 2003 roku. Do głównych zadań tej instytucji tak jak pozostałych biur informacji gospodarczej należy przechowywanie i udostępnia informacji gospodarczych. Czym są te informacje? W dużym skrócie jest to wiedza na temat naszych zobowiązań do których mogą należeć: nieopłacone alimenty, raty pożyczek czy kredytów, nieopłacenie usług abonamentowych albo w przypadku firm, nieuregulowane faktury. Dane takie, są ujawniane innym użytkownikom KRD dzięki czemu możemy pozyskać wiedzę o nierzetelnym kliencie lub kontrahencie i uchronić się przed brakiem płatności z jego strony.

Krajowy Rejestr Długów
Krajowy Rejestr Długów – Logo

Siedziba Krajowego Rejestru Długów mieści się we Wrocławiu przy ulicy Danuty Siedzikówny 12. Firma została założona przez Macieja Kaczmarskiego i to właśnie on z rodziną zasiada w radzie nadzorczej spółki. Zgodnie z obowiązkiem wynikającym z ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych KRD jest spółką akcyjną. Oprócz rady nadzorczej w spółce funkcjonuje zarząd w którego skład wchodzą:

– Adam Łącki – prezes

– Maciej Ameljan –  wiceprezes

– Jakub Kostecki – wiceprezes

Więcej informacji na temat firmy i oferowanych przez nią usług można znaleźć na stronie internetowej Krajowego Rejestru Długów, która znajduje  się pod adresem krd.pl. Znajdziecie tam obszerne opisy poszczególnych usług jak i dane kontaktowe do firmy.

Krajowy Rejestr Długów – podstawowe usługi

Każde biuro informacji gospodarczej świadczy kompleksowe usługi dla przedsiębiorców. Nie inaczej jest w przypadku Krajowego Rejestru Długów. W ofercie firmy znajdziemy:

  • sprawdzanie firm
  • sprawdzanie konsumentów
  • dopisywanie informacji o dłużnikach
  • usuwanie informacji o dłużnikach
  • monitorowanie firm
  • wysyłanie wezwań do zapłaty
  • pieczęć prewencyjna
  • certyfikat Rzetelnej Firmy

Poniżej znajdziecie krótki opis poszczególnych usług wraz z informacją kiedy z nich warto skorzystać

Sprawdzenie firmy w Krajowym Rejestrze Długów

Usługa polega na odpytaniu bazy Krajowego Rejestru Długów o konkretny NIP. W odpowiedzi dostaniemy informację czy sprawdzany NIP posiada jakieś przeterminowane  zobowiązania czy nie. Taka informacja może być kluczowa w trakcie zawierania nowej umowy o współpracy z nieznaną nam firmą. Jest to usługa skierowana głównie dla przedsiębiorców. Wyobraźmy sobie sytuację że handlując jakimś towarem rozmawiamy z potencjalnym kupcem i oczekuje on od nas kredytu kupieckiego. Przed podjęciem decyzji możemy zapytać KRD czy ma jakieś informację na temat danej firmy. Jeżeli dostaniemy informację o tym że potencjalny kupiec nie uregulował swoich zobowiązań innym firmom mamy jasną informację że nie należy pozwalać mu na zakup naszego towaru z odroczonym terminem płatności.  Wiele osób zastanawia się pewnie, skąd KRD ma informację o tym czy ktoś opłaca swoje zobowiązania lub nie. To proste, inni użytkownicy systemu przekazują je do bazy KRD, a firma jest udostępnia wszystkim swoim klientom.

Sprawdzenie PESEL w Krajowym Rejestrze Długów

Jest to taka sama usługa jak sprawdzenie firmy, z tą różnicą, że zamiast numeru NIP w bazie KRD sprawdzany jest numer PESEL. Co ważne przy tej usłudze, jeżeli przedsiębiorca chce sprawdzić wybrany numer PESEL musi mieć pisemną zgodę właściciela tego numeru. W praktyce w bardzo wielu umowach abonamentowych, kredytowych są dodane specjalne zgody, które wyrażamy podpisując umowę. Dzięki tym zgodom, instytucje finansowe, firmy telekomunikacyjne, dostawcy internetu, sprawdzają swoich klientów zanim uruchomią im usługę lub przekażą pieniądze. Robią to by ograniczyć ryzyko pozyskania niewypłacalnych klientów.

Dopisywanie dłużników do bazy Krajowego Rejestru Długów

Jak już wspomniałem wcześniej przy opisywaniu usługi polegającej na „sprawdzaniu firmy”, będąc klientem KRD możemy przekazywać informację o naszych dłużnikach, które zostaną dodane do bazy. Część osób może się zastanawiać po co to robić. Odpowiedź jest prosta, aby odzyskać nasze pieniądze. Nikt z nas nie chce widnieć jako dłużnik w żadnym rejestrze i właśnie fakt dopisania osoby lub firmy która winna jest nam pieniądze pozwala często skutecznie ich zmobilizować do zapłacenia nam naszych pieniędzy. Wynika to z tego faktu że po uregulowaniu długu, naszym obowiązkiem, jako wierzyciela, jest usunięcie informacji o dłużniku. Trzeba też pamiętać o tym że aby dopisać kogoś do KRD musza zostać spełnione ustawowe przesłanki. W skrócie, musi minąć określony czas od powstania długu (najczęściej jest to 30 dni po terminie płatności) oraz musimy do naszego dłużnika wysłać wezwanie do zapłaty w którym poinformujemy go, że jeżeli nie ureguluje swoich zobowiązań to zostanie dopisany do KRD. Kwota zadłużenia musi również osiągnąć odpowiednią kwotę – 200 zł dla konsumentów i  500 zł dla przedsiębiorców. Jeżeli te przesłanki zostaną spełnione to możemy dopisać daną firmę albo osobę do bazy dłużników Krajowego Rejestru Długów

Usunięcie informacji o dłużniku z bazy

Tak jak wspomniałem powyżej, jeżeli dopiszemy kogoś do bazy dłużników, a dana osoba bądź firma spłaci wszystkie zobowiązania wobec nas to naszym obowiązkiem jest usunięcie informacji o zadłużeniu. Dzięki temu obowiązkowi mamy pewność że w bazie KRD znajdują się aktualne informację na temat czyjegoś zadłużenia

Monitorowanie firm

Jest to bardzo podobna usługa do sprawdzenia firmy. Różnica jest tak że w przypadku sprawdzenia firmy mówimy o jednorazowym sprawdzeniu w bazie, natomiast jeżeli włączymy monitoring to będziemy powiadamiani każdorazowo gdy zmieni się status monitorowanej przez nas firmy. Czyli jeżeli sprawdzimy firmę X i nie będzie ona notowana w KRD to po nałożeniu na nią monitoringu jeżeli na przykład zostanie ona dopisana do KRD to dostaniemy automatycznie powiadomienie na maila że zmienił się jej status. Najczęstszym zastosowaniem tej funkcji jest monitorowanie swoich stałych kontrahentów. Dzięki temu możemy zareagować odpowiednio wcześniej i dowiedzieć się jako jedni z pierwszych o problemach naszych głównych odbiorców lub dostawców.

Wysłanie wezwania do zapłaty

Będąc klientem Krajowego Rejestru Długów możemy zlecić firmie wysłanie wezwania do zapłaty w naszym imieniu. Jest to bardzo ciekawa usługa pozwalająca nam na pokazanie naszemu dłużnikowi że sprawę długu postanowiliśmy przekazać do instytucji która słynie z tego że prowadzi największy rejestr dłużników. Powinno to zadziałać mobilizująco na dłużnika. Nikt w końcu nie chce trafić do rejestru dłużników.

Pieczęć prewencyjna

Klienci KRD zyskują prawo do posługiwania się pieczątką prewencyjną na której znajduje się informacja że współpracujemy z Krajowym Rejestrem Długów i że wszelkie przeterminowane zobowiązania będą zgłaszane do KRD. Często można się spotkać z tego typu pieczątkami na fakturach, wielu klientów z KRD właśnie w ten sposób oznacza swoje faktury by minimalizować ryzyko że dany kontrahent ich nie opłaci.

Certyfikat Rzetelnej Firmy

Jeżeli jako przedsiębiorca, jesteśmy klientami KRD i nie jesteśmy dopisani do bazy jako dłużnik to mamy prawo korzystać z certyfikatu Rzetelnej Firmy. Jest to aktywny certyfikat, który możemy umieścić na przykład na swojej stronie internetowej. Każdy użytkownik po kliknięciu w niego dostanie informację że na dany moment nasza firma nie jest dopisana do KRD i nie posiada nieuregulowanych zobowiązań. Dzięki temu, możemy pokazać naszym potencjalnym klientom że warto z nami współpracować bo jesteśmy rzetelnym przedsiębiorca który reguluje swoje zobowiązania

Krajowy Rejestr Długów  – podsumowanie

To tylko niektóre z usług jakie świadczy KRD. Wielu przedsiębiorców zastanawia się czy warto korzystać z usług Krajowego Rejestru Długów. Moim zdaniem jak najbardziej tak. W dzisiejszych czasach wiedza i informacja jest niezwykle cenna i szansa wyłapania nierzetelnych kontrahentów przed nawiązaniem z nimi współpracy może uratować nasze finanse. Ile kosztują tego typu usługi? Na stronie KRD można znaleźć cennik w którym opisane są różne warianty współpracy. Ceny usług wahają się od 200 zł netto nawet do 990 zł netto. Wiele zależy na jakich usługach nam zależy i w jakiej ilości chcemy mieć do nich dostęp. Niektórym firmom wystarczy sprawdzenie 1 firmy w miesiącu, inne mogą potrzebować nawet i 20 sprawdzeń. Usługi KRD są usługami abonamentowymi więc kwota za dostęp jest ponoszona co miesiąc. Patrząc na statystyki na stronie KRD widać że wielu przedsiębiorców zdecydowało się na skorzystanie usług. Świadczyć o tym może liczba pobranych raportów, która wynosi obecnie około 294 mln raportów.